Hindringer på veien til Gud. (Andakt)

Hindringer på veien til Gud

Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte! Prøv meg, og kjenn mine tanker! Se om fortapelsens vei har inntatt meg, og led meg på evighetens vei! Salme 139, 23-24

På palmesøndag før påske hørte vi om når Jesus red inn i Jerusalem, Han ble tatt i mot som en konge! Folket hev klær og palmegrener på veien foran Han, og de ropte «Hosianna, Davids Sønn! Velsignet være Han som kommer i Herrens navn!»(Matt 21,9). Det står at Han satte hele byen i bevegelse! Folket håpte at Jesus nå skulle komme inn å ta tilbake Jerusalem og Israel fra Romerne som styrte landet. De håpte at Han skulle vise sin makt å igjen reise et stort rike for Gud på jorden. Folket forsto ikke hva Jesus skulle gjøre og hvorfor Han skulle gjøre det, de hadde sine egne planer og mål med hva Jesus skulle. Slik kan det ofte også bli i våre liv: vi har et ønske om hva Jesus skal gjøre i våre liv, men vi forstår desverre ikke alltid hva Jesus vil i våre liv.

Når Jesus kommer inn i Jerusalem gjør Han noe helt annet. Han begynner ikke å kaste ut Romere, men Han går til tempelplassen å begynner å hive ut folk som driver med kjøp og salg der! Jesus sa: «Det er skrevet: Mitt hus skal kalles et bønnens hus, men dere har gjort det til en røverhule

Folkene som drev kjøp og salg på tempelplassen hindret veien fram til tempelet, de hindret veien fram til det hellige, de hindret veien fram til Gud. Folket forsto ikke hva som skjedde, Jesus gjorde ikke det de hadde håpet på, Jesus gjorde ikke etter planene deres. Nei, Han gjorde etter Sin plan, etter Guds plan. Jesus kom for å rydde veien fram til Gud, kom for å hive bort det som hindrer oss fra å komme til Gud!

Jeg kjenner meg igjen i folkemengden i Jerusalem, jeg har en tendens til å tenke ut planer for livet mitt, for så å ta med Jesus på lasset. Det eneste riktige er å la Jesus planlegge livene våre og la Han lede oss på veien til Gud! Det er kun Han som er Veien!

I Jerusalem måtte Jesus rive bort og ødelegge det som sto i veien på tempelplassen, på veien til tilbedelse av Gud. Kanskje må Jesus rive bort noe i mitt eller ditt liv som hindrer veien fram til Gud? Jeg hørte et sitat: Om det hindrer deg fra å komme nærmere Gud, MÅ det BORT!

Om vi har noe i livene våre som hindrer oss på veien til Gud vil Jesus ha det bort, sånn at Han kan få lede deg videre framover mot Herren og mot Himmelen.

Det kan gjøre vondt når Jesus gjør forandringer i livene våre, men Han gjør det fordi Han vet vårt beste og Han elsker oss!

Se, salig er det menneske som Gud refser. Derfor må du ikke forakte den Allmektiges tukt! For Han sårer, men Han forbinder også! Han knuser, men Hans hender leger! Job 5,17-18